Vlastnosti
Vlastnosti aplikace
Aplikace ePanoramix je strukturovaná tak, aby reflektovala práci s klientem v kontextu sociálních služeb. Z toho důvodu tedy pracuje s těmito základními pojmy nebo oblastmi:
Sociální služba / projekt Klienti Zaměstnanci Výkony s klienty. Vztahy mezi těmito stavebními bloky aplikace ilustruje ve zjednodušené podobě následující diagram (kliknutím na obrázek jej zvětšíte):
Služba
Služba je obecný termín, který může v realitě odpovídat registrované sociální službě (např. odborné sociální poradenství, terénní programy) nebo určité části služby, kterou z nějakého důvodu potřebujeme sledovat samostatně – například terénní programy financované z určitého finančního zdroje nebo i další aktivity práce s lidmi, které nesplňují parametry sociální služby, ale základní model práce v nich je sociálním službám blízký, typicky například doprovodné aktivity, vzdělávací aktivity apod.
Služba je definována svým názvem (např. terénní programy). Dále má každá služba svou unikátní sadu výkonů, která zachycuje způsob práce, jakým služba s klientem pracuje. Pro ilustraci můžeme následující sadu vzorových výkonů například pro službu terénní programy:
- asistence/doprovod
- individuální plánování
- intervence
- kontakt
- jednání v zájmu klienta
- případová konference
- skupinová aktivita
Sada výkonů je pro službu definovatelná podle potřeb aktuální služby. Typy výkonů je možné průběžně přidávat či odebírat. Smazat nelze typy výkonů, které už byly aktivně používány. Následující obrázek ukazuje ukázku editace sady výkonů (kliknutím na obrázek jej zvětšíte):
Každá služba má také tzv. události klienta, což je způsob, kterým klient do služby vstupuje a kterým službu ukončuje. V reálné podobě služby by tyto události měly korespondovat s formálními akty, které upravují vstup klienta do služby – např. podpis smlouvy o poskytování služeb. Pro zahájení i pro ukončení je možné definovat více typů událostí. Takže služby, které mají strukturovaný program, mohou tímto způsobem sledovat, jak klient službu ukončil. Například doléčovací program pro osoby léčící se ze závislosti na návykových látkách může mít tyto události pro ukončení:
- ukončení řádné – s rituálem
- ukončení řádné – bez rituálu (například klient některé aspekty individuálního plánu nesplnil, ale stále je jeho program považován za úspěšný)
- ukončení předčasné – vypadnutí z programu (klient zmizel, nevíme o něm)
- ukončení předčasné – odchod do léčby
Opět typy událostí jsou plně volitelné a definovatelné a musí reflektovat logiku poskytované služby.
Ke službě jsou dále přiřazeni zaměstnanci, kteří mají právo ke službě přistupovat a kteří mohou zadávat výkony, které k této službě patří.
Klienti
Klient, v řeči zákona o sociálních službách uživatel služby, je osoba, se kterou pracujeme v rámci služby. V minimální podobě musí systém ePanoramix u klienta znát jméno a příjmení, další možností je potom datum narození klienta. U klienta je potom možné sledovat celou řadu dalších údajů. Stanovení toho, které údaje budou sledovány a v jakém rozsahu, je opět věcí vlastní logiky a praxe sociální služby. Pro ilustraci můžeme uvést následující přehled údajů sledovaných v rámci služby sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi:
- Detaily klienta
- Kód klienta (automaticky generované číslo)
- Datum narození
- Pohlaví
- První kontakt
- Klíčový pracovník (zaměstnanec, ke kterému je klient „přidělen“ pro individuální práci)
- Věk při prvním kontaktu (automaticky dopočítán z prvního kontaktu a data narození)
- Věk nyní (automaticky dopočítán z aktuálního data a data narození)
- Kontaktní údaje
- Trvalé bydliště
- Kontaktní osoba
- Přechodné bydliště
- Telefon
- Údaje o programu
- Využívá tyto služby (přehled dalších služeb, které klient aktuálně využívá)
- Hlavní cíl ve službě
- Poznámka
- Podpořené osoby (typicky děti či další rodinní příslušníci, specifické pro službu SAS pro rodiny s dětmi)
- Parametry bydlení
- Typ obydlí
- Majitel obydlí
- Typ smlouvy
- Stabilita bydlení
- Velikost bytu
- Práce a ekonomická situace
- Pracovní aktivita
- Pracovní aktivita dalších podpořených osob
- Zadlužení
- Hospodaření rodiny
- Vzdělání (včetně rodiny)
- Návštěva MŠ
- Základní škola
- Další vzdělávání
- Doučování v rodině
Jednotlivé položky jsou plně konfigurovatelné podle požadavků služby, nicméně je potřeba podotknout, že úprava položek na kartě klienta je zásahem do systému, který musí udělat programátor a není příliš reálné ho řešit svépomocí.
Jednotlivé položky mohou být společné pro všechny služby – typicky kontaktní údaje mohou být společné pro všechny služby a údaje o parametrech bydlení, individuálních plánech vzdělání a vzdělávání rodiny budou specifický pro službu SAS. Jiné služby u tohoto klienta potom mohou sledovat jiné parametry, popřípadě mohou počet položek razantně omezit.
Klient vstupuje do služby pomocí tzv. událostí – např. zahájení služby. Služba je ukončována událostí typu ukončení služby – podrobněji popsány v sekci o službách. Dále zaměstnanec v rámci služby zadává výkony pro klienta. Takže ke každému klientovi je potom na jeho kartě uveden chronologický přehled jeho výkonů.
Trošku jednodušší podobu karty klienta vidíte na následujícím obrázku (kliknutím zvětšíte):
Zaměstnanci
Zaměstnanci mají právo přistupovat do systému a aktivně jej používat. Každý zaměstnanec má své přihlašovací jméno a heslo, pomocí kterého se a utorizuje. ePanoramix může používat vlastní hesla, popřípadě je možné hesla ověřovat proti jiným službám, například je možné heslo ověřovat proti službě IMAP (přihlašování k emailové schránce firemní pošty). Pokud si později uživatel změní heslo k emailové schránce, tak změněné heslo bude platit i pro systém ePanoramix.
Každý zaměstnanec je přiřazen k jedné nebo více službám. Toto přiřazení je dočasné, tj. pokud zaměstnanec přestane v určité službě pracovat, je možné toto přiřazení ukončit. Speciální roli má uživatel s právem administrátor, který může zakládat nové zaměstnance, přidávat či upravovat typy výkonů a za určitých okolností může také smazat chybně zadaného klienta. Všechny aktivity se systémem ePanoramix provádí přihlášený zaměstnanec, takže i zbytek textu popisuje možnosti, které má v systému zaměstnanec.
Výkony s klienty
Základní jednotka práce, sledovaná v systému je tzv. výkon. Tento název je vypůjčený z medicinského prostředí, kde zdravotnictví také sleduje výkony u pacientů. Jeden výkon má následující parametry:
- Typ výkonu – např. intervence, konzultace, doprovod apod. Číselník typů výkonů je součástí definice služby, v rámci které je výkon zadáván.
- Datum výkonu – kdy byl daný výkon realizován
- Délka výkonu v minutách
- Popis výkonu – nepovinná položka, zde je možné popsat např. konkrétní průběh konzultace. Několik služeb používá i šablony pro poznámku, které vedou pracovníky k tomu, jak by měl vypadat zápis u konkrétního výkonu a tím přispívají ke zkvalitňování klientské dokumentace. Jako příklad můžeme uvést šablonu pro výkon konzultace s dítětem:
- Zhodnocení z minula:
- Téma/účel konzultace:
- Popis sezení:
- Kroky co dál:
- Účastnící se zaměstnanci – typicky se výkonu účastní jeden zaměstnanec, ale je možné sledovat i výkony, kterých se účastní více zaměstnanců (např. skupina s klienty, kterou vedou dva terapeuti/sociální pracovníci apod.). Aby bylo možné zadat zaměstnance do služby, tak zaměstnanec musí být přiřazen do služby.
- Účastnící se klienti - opět se typicky účastní jeden klient (konzultace), popřípadě více klientů (skupina). Opět všichni zadávaní klienti musí mít aktivní danou službu.
Současné instalace systému ePanoramix sledují pouze adresné výkony, tj. ty výkony, u kterých jsou konkrétní klienti, nicméně je možné bez větších úprav systému sledovat i výkony, u kterých nejsou zadání klienti.