Vlastnosti

Vlastnosti aplikace

Aplikace ePanoramix je strukturovaná tak, aby reflektovala práci s klientem v kontextu sociálních služeb. Z toho důvodu tedy pracuje s těmito základními pojmy nebo oblastmi:

Sociální služba / projekt Klienti Zaměstnanci Výkony s klienty. Vztahy mezi těmito stavebními bloky aplikace ilustruje ve zjednodušené podobě následující diagram (kliknutím na obrázek jej zvětšíte):

image

Služba

Služba je obecný termín, který může v realitě odpovídat registrované sociální službě (např. odborné sociální poradenství, terénní programy) nebo určité části služby, kterou z nějakého důvodu potřebujeme sledovat samostatně – například terénní programy financované z určitého finančního zdroje nebo i další aktivity práce s lidmi, které nesplňují parametry sociální služby, ale základní model práce v nich je sociálním službám blízký, typicky například doprovodné aktivity, vzdělávací aktivity apod.

Služba je definována svým názvem (např. terénní programy). Dále má každá služba svou unikátní sadu výkonů, která zachycuje způsob práce, jakým služba s klientem pracuje. Pro ilustraci můžeme následující sadu vzorových výkonů například pro službu terénní programy:

Sada výkonů je pro službu definovatelná podle potřeb aktuální služby. Typy výkonů je možné průběžně přidávat či odebírat. Smazat nelze typy výkonů, které už byly aktivně používány. Následující obrázek ukazuje ukázku editace sady výkonů (kliknutím na obrázek jej zvětšíte):

Typy výkonů definované ve službě

Každá služba má také tzv. události klienta, což je způsob, kterým klient do služby vstupuje a kterým službu ukončuje. V reálné podobě služby by tyto události měly korespondovat s formálními akty, které upravují vstup klienta do služby – např. podpis smlouvy o poskytování služeb. Pro zahájení i pro ukončení je možné definovat více typů událostí. Takže služby, které mají strukturovaný program, mohou tímto způsobem sledovat, jak klient službu ukončil. Například doléčovací program pro osoby léčící se ze závislosti na návykových látkách může mít tyto události pro ukončení:

Opět typy událostí jsou plně volitelné a definovatelné a musí reflektovat logiku poskytované služby.

Ke službě jsou dále přiřazeni zaměstnanci, kteří mají právo ke službě přistupovat a kteří mohou zadávat výkony, které k této službě patří.

Klienti

Klient, v řeči zákona o sociálních službách uživatel služby, je osoba, se kterou pracujeme v rámci služby. V minimální podobě musí systém ePanoramix u klienta znát jméno a příjmení, další možností je potom datum narození klienta. U klienta je potom možné sledovat celou řadu dalších údajů. Stanovení toho, které údaje budou sledovány a v jakém rozsahu, je opět věcí vlastní logiky a praxe sociální služby. Pro ilustraci můžeme uvést následující přehled údajů sledovaných v rámci služby sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi:

Jednotlivé položky jsou plně konfigurovatelné podle požadavků služby, nicméně je potřeba podotknout, že úprava položek na kartě klienta je zásahem do systému, který musí udělat programátor a není příliš reálné ho řešit svépomocí.

Jednotlivé položky mohou být společné pro všechny služby – typicky kontaktní údaje mohou být společné pro všechny služby a údaje o parametrech bydlení, individuálních plánech vzdělání a vzdělávání rodiny budou specifický pro službu SAS. Jiné služby u tohoto klienta potom mohou sledovat jiné parametry, popřípadě mohou počet položek razantně omezit.

Klient vstupuje do služby pomocí tzv. událostí – např. zahájení služby. Služba je ukončována událostí typu ukončení služby – podrobněji popsány v sekci o službách. Dále zaměstnanec v rámci služby zadává výkony pro klienta. Takže ke každému klientovi je potom na jeho kartě uveden chronologický přehled jeho výkonů.

Trošku jednodušší podobu karty klienta vidíte na následujícím obrázku (kliknutím zvětšíte):

Karta klienta

Zaměstnanci

Zaměstnanci mají právo přistupovat do systému a aktivně jej používat. Každý zaměstnanec má své přihlašovací jméno a heslo, pomocí kterého se a utorizuje. ePanoramix může používat vlastní hesla, popřípadě je možné hesla ověřovat proti jiným službám, například je možné heslo ověřovat proti službě IMAP (přihlašování k emailové schránce firemní pošty). Pokud si později uživatel změní heslo k emailové schránce, tak změněné heslo bude platit i pro systém ePanoramix.

Každý zaměstnanec je přiřazen k jedné nebo více službám. Toto přiřazení je dočasné, tj. pokud zaměstnanec přestane v určité službě pracovat, je možné toto přiřazení ukončit. Speciální roli má uživatel s právem administrátor, který může zakládat nové zaměstnance, přidávat či upravovat typy výkonů a za určitých okolností může také smazat chybně zadaného klienta. Všechny aktivity se systémem ePanoramix provádí přihlášený zaměstnanec, takže i zbytek textu popisuje možnosti, které má v systému zaměstnanec.

Karta zaměstnance

Výkony s klienty

Základní jednotka práce, sledovaná v systému je tzv. výkon. Tento název je vypůjčený z medicinského prostředí, kde zdravotnictví také sleduje výkony u pacientů. Jeden výkon má následující parametry:

Současné instalace systému ePanoramix sledují pouze adresné výkony, tj. ty výkony, u kterých jsou konkrétní klienti, nicméně je možné bez větších úprav systému sledovat i výkony, u kterých nejsou zadání klienti.

Zadávání výkonu